Er is heel veel enthousiasme over het toepassen van de Human Design profielen binnen je bedrijf. Ik deel hier heel veel en vaak over, omdat dit een enorme game-changer in mijn bedrijf is geweest. De twee profielen die jij in jouw Human Design hebt, zijn namelijk jouw content strategieën, en daarmee weet je dus exact hoe je mag komen opdagen in jouw bedrijf. Is dat niet heerlijk? Het zorgt er namelijk voor dat je héél veel moetjes rondom contentcreatie in de prullenbak mag gooien en heel specifiek kunt gaan doen wat voor jou werkt. Maar dat niet alleen: het vertelt jou ook waar jouw zielsklanten samenkomen. In deze blog neem ik je mee in de 6 Human Design profielen en hoe jij deze in je bedrijf kunt toepassen.

De 6 profielen binnen Human Design

Als er iets voor enorme groei in mijn bedrijf heeft gezorgd, dan is dat het gaan belichamen van mijn beide Human Design profielen in mijn bedrijf. Human Design kent 6 profielen:

Profiel 1: De onderzoeker

Profiel 2: De kluizenaar

Profiel 3: De martelaar

Profiel 4: De opportunist

Profiel 5: De ketter

Profiel 6: Het rolmodel

Iedereen heeft een specifieke combinatie van twee van deze zes Human Design profielen. Deze worden soms ook wel de lijnen bedoeld. Profielen en lijnen: dat is dus hetzelfde. Soms wordt er ook over profiellijnen gesproken. Deze twee profielen zijn de twee rollen die je in dit leven en dus ook in je business hebt. Kijk maar eens welke twee cijfers er bij jou achter ‘profile’ staan. Bij mij zijn dat de 4 en de 6, en daarmee zijn dit mijn beide rollen. Dit is jouw unieke vorm, en het laat jou zien hoe je jezelf mag uitdrukken in de wereld. Vandaar ook dat het onze contentstrategieen zijn: het vertelt jou precies hoe je jezelf mag uitdrukken in jouw content. 

De twee profielen binnen Human Design worden omschreven als jouw persoonlijkheid. Ze zijn aan elkaar verbonden: jij bent het allebei. Het is jouw primaire staat van zijn en dat verklaart waarom het jouw unieke vorm wordt genoemd. Het vertelt jou ook hoe jij leert en hoe jij de reis in jouw leven en business bewandelt. Ik doe dat bijvoorbeeld dus als verbinder (4) en als rolmodel (6). Je profielen gaan daarmee dieper in op de essentie van wie jij in wezen bent en daarom is het zo waardevol om deze te gaan belichamen. Ik leg straks meer over de verschillende profielen uit en de betekenis daarvan, maar eerst wil ik je meenemen in de volgorde van de twee profielen en wat dit te zeggen heeft. 

Het eerste Human Design profiel is je bewuste profiellijn

Het eerste profiel, en daarmee het eerste cijfer, is je bewuste profiel. Bij mij is dat het 4 profiel. Dit profiel is daarmee je bewuste persoonlijkheid en dat is ook terug te herleiden in je chart. Alles wat namelijk zwart is in jouw chart, bijvoorbeeld de lijntjes vanaf een gate (cijfers die omcirkeld zijn), maar ook de hele rij planeten aan de rechterkant, is het bewuste deel van jou. Je bewuste profiel is terug te vinden in het zwarte cijfer achter de punt bovenaan bij de eerste planeet van alle planeten – je bewuste zon – aan de rechterkant onder ‘Personaliity’. Bij mij staat er bovenaan bij de eerste planeet 28.4, en daarmee is dus mijn bewuste profiel een 4.

Dit bewuste profiel herken je vaak in jezelf, omdat je dit dus bewust ervaart. Zo herken ik de 4 veel meer in mezelf dan de 6. Bij het 4 profiel is je netwerk goud en ik ervaar inderdaad heel bewust dat er heel veel kansen en mogelijkheden via mijn netwerk komen. Bij een 4 profiel is je eigen gezondheid ook een reflectie van de gezondheid van je netwerk. Is je netwerk gezond, dan ben jij dat ook. Ook dat is heel herkenbaar voor me. Is er namelijk iets met een vriend, vriendin, familielid of mijn man of kinderen, dan heeft dat altijd impact op mijn eigen gezondheid. Mijn netwerk houdt me dus letterlijk gezond. Het is ook het profiel van de verbinder en de community bouwer en ik ervaar heel bewust dat hier mijn kracht ligt. Ik breng heel graag mensen bij elkaar en de community die ik in de Human Design in Business Training heb gebouwd is echt goud. Het bewuste profiel omvat daarmee onze karaktereigenschappen en vormt daarmee onze persoonlijkheid.

Het tweede Human Design profiel is je onbewuste profiellijn

Het tweede profiel, en daarmee het tweede cijfer, is je onbewuste profiel. Bij mij is dat het 6 profiel. Dit profiel is daarmee je onbewuste persoonlijkheid en ook deze is terug te herleiden in je chart. Alles wat namelijk rood is in jouw chart, is het onbewuste deel van jou. Je onbewuste profiel is terug te vinden in het rode cijfer achter de punt bovenaan bij de eerste planeet van alle planeten – je onbewuste zon – aan de linkerkant onder ‘Design’. Bij mij staat er bovenaan bij de eerste planeet 31.6, en daarmee is dus mijn onbewuste profiel een 6.

Dit onbewuste profiel is waar anderen jou vaak in herkennen, maar jij jezelf minder. Dit komt dus doordat je het onbewust ervaart. Zo ervaar ik vaak niet bewust dat ik een rolmodel ben, terwijl anderen mij wel heel duidelijk zo zien. Voor mijn gevoel leid ik dan gewoon mijn leven en run ik mijn business, en deel ik daar mijn verhalen over mezelf die voor mij voelen alsof ik ‘gewoon’ iets doe, waar anderen enorm veel inspiratie uit halen. Juist deze verhalen zijn heel vaak de redenen waarom mensen klant bij mij willen worden en dat liet me soms verbazen, en precies dat is hoe we ons onbewuste profiel vaak ervaren. Omdat anderen ons dus op een bepaalde manier zien via dit onbewuste profiel wat we zelf dus helemaal niet of minder bewust ervaren. Kijk zo maar eens hoe jij dit zo ervaart, of jij jezelf er in herkent.

Het onbewuste profiel weerspiegelt onze verborgen talenten en de uitdagingen die we op ons pad tegen kunnen komen. Ook dat herken ik bij mijn 6 profiel, want in het delen over mijn leven en mijn business, is bijvoorbeeld een uitdaging met mijn 6 profiel wat ik wel en wat ik niet over mijn leven en business deel.

Naarmate jij je bewust wordt van jouw profiellijnen, zowel de bewuste als de onbewuste, ga je ontdekken dat dit constante thema’s in je leven zijn geweest. Dit zorgt vrijwel gegarandeerd voor weer nieuwe eye-openers en puzzelstukjes die op z’n plek vallen. 

De 6 profielen binnen Human Design en hoe je die toepast in je bedrijf.

Dan is het nu tijd om de 6 profielen toe te lichten en hoe je die in jouw bedrijf toepast. Je hebt je overigens misschien al afgevraagd waarom de 6 profielen zulke namen hebben: de onderzoeker, kluizenaar, martelaar, opportunist, ketter en het rolmodel. Dat is omdat deze profielen worden vergeleken met archetypen die wij van nature belichamen. Ze zijn in correlatie met de 6 lijnen van de I-Tjing hexagram en kunnen op verschillende manieren worden gecombineerd tot 12 profielen.  Dat was nog even een stukje achtergrondinformatie. Komen nu de profielen en hoe je deze in je bedrijf toepast.

Profiel 1: De onderzoeker

Jij bent van nature heel nieuwsgierig. Er plopt bij mij nu meteen een mooi voorbeeld op van een ondernemer met een 1 profiel die onlangs bij het Verbindingsdiner was dat ik organiseerde. Zij gaat helemaal aan op Human Design en is mega nieuwsgierig naar alles helemaal uit te pluizen. Dat was direct zo voelbaar bij haar. Als er iemand tijdens het diner iets deelde, dan wilde ze direct weten wat voor design deze andere ondernemer had. Ook voor haar gezin was ze er helemaal in gedoken, net als haar zussen en ouders. Die enorme nieuwsgierigheid en dat enthousiasme is echt een voorbeeld van een 1 profiel. In de vertaling naar het ondernemerschap betekent dit dat je alles wil weten over datgene wat jij in je bedrijf doet. Dat heb je ook nodig om je zeker te kunnen voelen over jezelf en jouw werk, want alleen dan kun je in beweging komen. Zorg dus dat je over alle kennis en feiten beschikt, zodat je kunt zakken in het vertrouwen en de veiligheid dat je genoeg, veel of alles weet. De schaduw van dit profiel is namelijk niet in beweging komen omdat je denk dat je nog meer cursussen of opleidingen moet volgen, of blogs moet lezen of podcasts moet luisteren. Dat je eerst nog meer kennis moet vergaren. Klanten komen echt bij jou voor jouw kennis en voor de diepte van die kennis. 

Heb je een 1 profiel en wil je er dieper in duiken hoe je deze als contentstrategie belichaamt? Deze ontdek je in de reading, en op een dieper niveau in de training. 

Profiel 2: De kluizenaar

Jij hebt tijd voor jezelf nodig en dit wens je ook graag. Voor jou is het daarom in jouw bedrijf heel belangrijk dat je ook tijd hebt waarin je alleen kunt werken volgens jouw eigen natuurlijke ritme. Tijd dus waarin je kunt toegeven aan de kluizenaar in jou die het nodig heeft om zich regelmatig terug te trekken. Ook hier plopt direct weer een voorbeeld van een ondernemer op. Zij was onlangs zo druk in haar bedrijf dat er weinig ruimte was voor haar 2 profiel. Toen was er een dag waarop ze even zichzelf gunde om in plaats van nog meer te doen, even met een tijdschrift op een stoel te gaan zitten en gewoon even te zijn. Waar Instagram al een tijdje niet voor haar stroomde en ze daar dus in de kluizenaarsmodus was en al maanden niet online was, ontstond in dit moment bij iets wat ze las in het tijdschrift ineens het inzicht waarom dit zo was en welke beweging ze te maken had. Door even zich terug te trekken van haar gezin, alleen te zijn, met een tijdschrift als trigger voor deze Manifesting Generator, kwam er in dit moment van rust een hele reeks aan inzichten die haar weer in beweging brachten. 

Overigens is dit wat veel ondernemers met een 2 profiel ervaren: dat ze ook rondom social media soms even helemaal van de radar zijn omdat ze in die kluizenaarsmodus zitten. Ik zie een andere Manifesting Generator ondernemer die ik volg en die onlangs een Human Design in Business Reading bij mij kocht dat nu ook doen. Ze noemt het zelf dat ze op dit moment in de fase zit om van een rups in de cocon een vlinder te worden. Die rups in de cocon is de 2. Om de vlinder te kunnen zijn met jouw 2 profiel, heb je het soms nodig om weer even de cocon in te gaan. Om vervolgens uit deze cocon met allemaal nieuwe inzichten te komen. Dat kan soms een cocon van een uur zijn, soms van een dag, soms van een week, en soms maanden. Zorg wel dat je er niet te lang in blijft hangen. Dat is namelijk de schaduw van dit profiel en dit is wat mij regelmatig opvalt bij ondernemers met een 2 profiel: ze blijven te lang in hun 2 hangen en zonderen zich af.

Verder heb je met jouw 2 profiel natuurlijke talenten, waar je jezelf vaak niet van bewust bent. Anderen zien dit wel in jou. Daarom mag je anderen op hun woord geloven en je bewust worden van hun complimenten als zij over jou vertellen hoe geweldig je bent en wat voor geweldig werk je doet, en dat wat zij zo in jou waarderen mag je heel krachtig in je bedrijf gaan neerzetten. 

Heb je een 2 profiel en wil je er dieper in duiken hoe je deze als contentstrategie belichaamt? Deze ontdek je in de reading, en op een dieper niveau in de training. 

Profiel 3: De martelaar

Jij leert via trial en error door te experimenteren. Jij bent echt bedoeld om dingen zelf te proberen, uit te zoeken en te ondervinden. In je bedrijf betekent dit dat je lekker mag experimenteren en alles uit mag proberen om te ontdekken wat wel en niet voor je werkt. Ook hier plopt weer direct een voorbeeld van een ondernemer met een 3 profiel op die in mijn Human Design in Business Training zit. Met een 3 profiel ben je niet bedoeld om perfect op te komen dagen. Je leert door te vallen en weer op te staan. Het zijn de mensen waar hun ouders vroeger 10 keer tegen konden zeggen dat ze bijvoorbeeld op moesten letten of iets niet moesten doen, en dan deden ze het toch. Omdat ze het zelf moesten ervaren dat iets wel of niet werkt. Dat zie ik ook bij mijn dochter die een 3 profiel heeft. Zij moet alles zelf proberen en zelf ondervinden. 

Deze ondernemer ontdekte in de training dat ze een 3 profiel heeft, en daar kwam ze conditionering in tegen. De schaduw van het 3 profiel is namelijk dat je denkt dat je perfect moet komen opdagen. Maar jij bent juist bedoeld om via trial en error het leven en dus ook het ondernemen te ontdekken. Er zat bij haar een diepe conditionering vanuit haar opvoeding rondom perfectionisme. Toen ze dit in de training ontdekte en aan de slag ging met de deconditioneringstools die ik in de training geef, ging ze meer en meer toelaten dat ze juist leert door vallen en opstaan en zichzelf continu weer te verbeteren. Waardoor ze zelf kon ondervinden wat wel en niet werkt in het ondernemerschap, en dat ‘fouten’ maken juist super waardevol is om te ontdekken wat juist wél voor je werkt. Dan kun je daar meer van gaan doen in je bedrijf. 

Heb je een 3 profiel en wil je er dieper in duiken hoe je deze als contentstrategie belichaamt? Deze ontdek je in de reading, en op een dieper niveau in de training. 

Profiel 4: De opportunist

Met een 4 profiel zijn verbindingen voor jou heel belangrijk. Binnen je bedrijf betekent dit dat het creëren van een sterke community heel belangrijk voor je is. Ik heb zelf een 4 profiel, en ik krijg nu direct de ingeving om te delen over mijn eigen community die ik in de Human Design in Business Training heb gecreëerd. Ik heb al zo vaak van nieuwe deelnemers die in de training stapten te horen gekregen hoe mega waardevol ze de community vinden die bij de training zit. Iedere keer weer wordt de community die ik heb gecreëerd van ondernemers die allemaal into Human Design zijn als een enorm warm bad ervaren. Geen wonder dat het 4 profiel de verbinder en de community bouwer wordt genoemd. Anderen zijn ook graag in jouw energie, omdat 4 profielen van nature vriendelijke mensen zijn. Voor jou is het dus belangrijk in je bedrijf dat je jouw netwerk en de community daarbinnen voedt. Jouw focus mag liggen op het voeden van de verbindingen met jouw netwerk en jouw community. 

Heb je een 4 profiel en wil je er dieper in duiken hoe je deze als contentstrategie belichaamt? Deze ontdek je in de reading, en op een dieper niveau in de training. 

Profiel 5: De ketter

Met jouw 5 profiel ben jij er voor het grotere publiek. Jij kunt van nature heel makkelijk contact maken met veel mensen en dus ook vreemde mensen. Binnen jouw bedrijf betekent dit dus ook dat jij voor het grotere publiek bent, en dat daarom bijvoorbeeld advertenties voor jou kunnen werken. Ook hier plopt weer een voorbeeld van een ondernemer met een 5 profiel op die bij mij in de Human Design in Business Training zit. Met jouw 5 profiel spiegel je mensen en projecteren zij daardoor op jou wat ze in jou willen zien. Deze ondernemer focust zich op lifestyle en zij krijgt ook allemaal projecties van anderen op haar geprojecteerd rondom lifestyle. Zo ziet ze er altijd tiptop uit en komt het over alsof ze het perfecte leven leidt. Anderen zien dit in haar, terwijl zij zelf dat helemaal niet zo bewust ervaart. Dat is de 5. Voor haar voelt het als gewoon hoe ze er altijd uit ziet, terwijl ze altijd bij binnenkomst mega veel complimenten ontvangt over haar voorkomen. Ook op haar leefstijl haken mensen enorm aan. Doordat ze met haar 5 ontdekte wat voor projecties de buitenwereld op haar projecteerden in hoe zij haar zien, en daar haar autoriteit op toepaste of dat ook is hoe ze gezien wil worden, kon ze haar profiel aligned gaan belichamen. Binnen haar bedrijf pakt ze een geweldige niche op het gebied van lifestyle en dat is precies wat de 5 mag doen: ze zijn hier om unieke oplossingen aan te dragen voor de problemen die er zijn. 

De schaduw van de 5 is dat je te veel je gaat gedragen naar de projecties van anderen. Dat je gaat zijn wie zij willen dat je bent. Voel dus in je lijf met jouw autoriteit of de projecties kloppend voor je zijn en welke projecties je wel wil neerzetten in je bedrijf omdat die met je resoneren, en welke niet. Wat er namelijk in het geval van deze ondernemer aan conditionering zou kunnen zijn opgebouwd, is dat ze vroeger altijd het mooiste meisje van de klas was, maar dat één op één werd verbonden aan geen inhoud hebben. Terwijl je juist heel veel inhoud komt brengen. Dat ze moe is geworden van dat mensen haar altijd complimenteren over haar buitenkant, en dat zij zo graag zou willen dat ze verder kijken dan alleen het uiterlijke plaatje. Dan weet je dus dat je hier werk in te doen hebt in het aligned raken van je 5 profiel.

Heb je een 5 profiel en wil je er dieper in duiken hoe je deze als contentstrategie belichaamt? Deze ontdek je in de reading, en op een dieper niveau in de training. 

Profiel 6: Het rolmodel

Jij fungeert als rolmodel en in dit profiel zijn drie verschillende fasen aanwezig. Tijdens fase 1 tot ongeveer je 32e leef je als een 3 profiel en experimenteer je. In fase 2 tot ongeveer je 50e zit je wat ze noemen op het dak en ga je reflecteren op wat je uit fase 1 hebt geleerd. In fase 3 vanaf ongeveer je 50e wordt je van nature door het experimenteren en de reflectie het rolmodel. Als rolmodel ben jij iemand die ziet wat anderen nog niet kunnen zien. Jij kijkt vooruit en daarmee ben jij binnen jouw bedrijf van nature een voorbeeld van het pad waar we met z’n allen naartoe mogen gaan. 

Ik heb zelf een 6 profiel, en ik merk dat die in mijn bedrijf heel sterk tot uiting komt. Ik zie en voel zo sterk dat authentiek leven en ondernemen de toekomst is. Human Design helpt je hier enorm bij, en dat is wat ik al lange tijd zie en wat anderen nog niet konden zien of kunnen zien. Steeds meer mensen kunnen dat wel, en haken aan op mijn blik vooruit waarin ik laat zien waar we met z’n allen naartoe mogen. Ik hoef hier niets voor te doen, door ‘gewoon’ mijn leven te leiden en mijn business te runnen inspireer ik anderen hier automatisch al mee. 

Voor een 6 profiel is een langetermijnvisie belangrijk, omdat je anderen wil meenemen in dat pad waar we naar op weg zijn. De schaduw van het 6 profiel is dat nog niet iedereen klaar is om dat pad te zien wat jij al ziet, en dat jij tegen jouw design in, bijvoorbeeld door niet jouw strategie en autoriteit te volgen, mensen wil overtuigen van dit pad. Als zij op dit moment niet mee op dit pad kunnen of willen, dan heb jij hen daarin los te laten. Wie weet is het niet hun pad, gaat het dat ook niet zijn, of komen ze op een later moment bij je terug als ze wel klaar zijn om het te ontvangen. 

“Every 6th line being carries the magic of the future, it carries the magic of what’s possible for a human being, what’s possible for any human being if they’re fortunate enough in this life to come in contact with this knowledge and they get to experiment with it and see for themselves”. – Ra Uru Hu

Heb je een 6 profiel en wil je er dieper in duiken hoe je deze als contentstrategie belichaamt? Deze ontdek je in de reading, en op een dieper niveau in de training. 

Ik ben heel benieuwd of jij je profielen al belichaamt, of waar je dat nog meer zou kunnen gaan doen. Voor mij heeft dit zo ontzettend veel veranderd in mijn bedrijf. Dit zorgt er mede voor dat ik dagelijks meerdere nieuwe klanten mag ontvangen. Net voordat ik deze blog schreef maakte ik een aantal stories op Instagram waarin mijn 4 en 6 profielen verwezen zijn, en direct kwam er weer een Mollie pling van een nieuwe deelnemer. Mocht je een ‘ja’ voelen vanuit jouw autoriteit om hier dieper op in te duiken, dan ontvang je in de Human Design in Business Reading al een super mooie basis van jouw profielen en contentstrategieen met hands-on tips waardoor je er meteen mee aan de slag kunt. Ik had dinsdag een Q&A met een ondernemer die dit bij de reading had gekocht (75% koopt die erbij) en ik hielp haar met allemaal ideeen met haar 1 en 3 profielen hoe ze haar content authentiek kon gaan doen. Ze bewoog zich daardoor van haar not-self, naar haar signature emotie en stuurde mij het berichtje: ‘Ik ben je contentstrategie aan het toepassen en content maken is weer leuk! Ik sta helemaal aan.’. Hier doe ik het voor.

Mocht je meteen all-in gaan, dan is de Human Design in Business Training voor jou. Je ontdekt namelijk naast de uitgebreidere versie van de contentstrategieen en fijne tips hoe er praktisch direct mee aan de slag te gaan, ook wat jouw profielen jou te vertellen hebben over waar jouw zielsklanten samenkomen. Geweldig toch dat dit ook uit je design is te halen? Je vindt hieronder de linkjes naar het aanbod:

  • Doe mee aan mijn Human Design in Business Challenge – de gouden basis

Deze challenge is voor ondernemers (to be) die willen vertrouwen op wat ze voelen in hun lijf, waardoor ze authentieke en krachtige keuzes gaan maken in hun weg naar succes en  de stappen durven gaan zetten. Je stapt af van de ‘One-size-fits-all-business-formules’ en krijg inzicht in hoe jij het makkelijkst kansen creëert en soepel grote resultaten behaald door jezelf te zijn. Je gaat nog veel meer achter jouw unieke energie staan en in jezelf geloven. Doordat jij het waard bent en je dat in je diepste vezel voelt, ga je ontvangen wat je wenst. 

  • Ontvang een Human Design in Business Reading – roadmap naar succes

De Human Design in Business reading is een blauwdruk voor de ondernemer die haar unieke energie authentiek en ijzersterk in haar bedrijf wil neerzetten. Je wil krachtige content schrijven en authentieke marketing doen die naadloos aansluit op jouw unieke energie en de verlangens van jouw droomklant, zodat jouw droomklanten ‘ja’ zeggen. Je wil weten wat jouw talenten zijn, zodat je voor jezelf en jouw aanbod kunt gaan staan. Daar gaan droomklanten massaal op reageren en dat is wat je wenst.

  • Start direct met mijn Human Design in Business Training – voor als je een complete business by design wil

Dit is een online programma voor ondernemers die willen leren begrijpen en herkennen wat ze uniek maakt. Je wil zelfverzekerd(er) worden over volgende stappen en écht actie gaan ondernemen. Je wenst een krachtigere brand, vanuit een diepere authenticiteit. Een brand die consistent is en blijft groeien. Je wenst ook te ontdekken hoe jij persoonlijk overvloed aantrekt. Het lijkt je gewoon zo heerlijk om je business te runnen op een manier die goed voelt, waarbij het makkelijker, gestroomlijnder en meer verbonden voelt, en resulteert in meer overvloed, geluk en plezier. Daar kun je vandaag direct mee starten door in de training te stappen.